Winkelwagen

Blog

Een futureproof bedrijf vol aan-werkers

By september 23, 2021No Comments

Blog

Impact, Leiderschap, Purpose

23 september 2021

Een futureproof bedrijf vol aan-werkers

Leontien Harsma | Partner Quinter

Quinter inspireert ondernemers tot en faciliteert hen in het zetten van stappen richting een toekomstbestendig (oftwel ‘futureproof’) bedrijf. Maar wat is dat nu eigenlijk? Wanneer ben je toekomstbestendig?

Ewoud Sanders van het NRC schreef; “we mogen aannemen dat de betekenis van toekomstbestendig is: ‘geschikt voor de toekomst’. Maar omdat de gangbare betekenis van samenstellingen met -bestendig ‘bestand tegen’ is, klinkt het als: bestand tegen (ontwikkelingen in de) toekomst. Of beter: tegen negatieve ontwikkelingen in de toekomst.

Dat is een duidelijk vertrekpunt; je bedrijf is futureproof, wanneer je bestand bent tegen negatieve ontwikkeling in de toekomst. En die toekomst die overkomt je niet. Je moet pro-actief handelen en wendbaar zijn. Of zoals Abraham Lincoln ooit zei: “de beste manier om de toekomst te voorspellen, is deze te creëren”.

Purpose of profit

Doelen en strategieplannen zijn voor veel bedrijven bekend terrein, hiermee geef je invulling aan de toekomst, het kwartaal, aan de dag. Vaak zijn ze gedreven vanuit cijfers, marktontwikkelingen of nieuwe ideeën van het MT. Winst is vaak het uitgangspunt of de drijfveer. Hoe gaan we dit maximaliseren?

Wat als winstmaximalisatie vanaf nu niet meer de enige belangrijkste peiler is? Wat als ook de ware purpose van het bedrijf zal zorgen voor toekomstbestendigheid van je bedrijf? De purpose, oftewel het hogere doel oftewel het waarom achter het bestaan van het bedrijf wordt doorslaggevend. Het is geen kwestie van ‘of of’ maar van ‘en en’. Purpose en profit gaan hand in hand, waarbij profit logischerwijs volgt uit een kloppend hoger doel.

>>> Lees hieronder verder >>>

Een stevig fundament

Purpose geeft houvast en richting, het vormt het fundament. Bij problemen is het makkelijker innoveren en oplossen omdat je een duidelijk vertrekpunt hebt. Het zorgt voor betrokkenheid van klanten en partners en bevlogenheid bij medewerkers. Mensen kunnen zich er namelijk mee identificeren en vanuit intrinsieke motivatie hun bijdrage leveren.

Een bedrijf vol aan-werkers

Samen werken vanuit een verbindende purpose geeft je als medewerker het gevoel onderdeel te zijn van een groter geheel. Een purpose schept duidelijkheid en kaders waardoor er ruimte en vrijheid kan ontstaan. Mits het leiderschap en de bedrijfscultuur dienend zijn uiteraard, want alleen met een purpose kom je er niet. Er zal een gezamenlijke veerkracht zijn bij tegenslagen en in uitdagende tijden. Er zullen initiatieven ontstaan en ideeën worden geopperd welke bijdragen aan de purpose van je bedrijf (en dus de profit). Je voelt je namelijk geen mede-werker maar aan-werker!

Bij een bedrijf vol aan-werkers is het gaaf om te werken. Dit zal je voelen als je door de gangen loopt en wanneer je als klant met het bedrijf in aanraking komt. Dit zal je ervaren in hun marketinguitingen. De communicatie zal vast oprecht en persoonlijk voelen. Ik denk zelfs dat de aan-werkers als echte ambassadeurs verhalen gaan vertellen. Niet alleen over het product of dienst maar ook over werken bij deze fantastische club.

Kortom

Creëer de toekomst van je bedrijf door te leiden vanuit de purpose. Als de purpose kloppend is en werkt als inspiratiebron voor alle stakeholders, dan volgt winst logischerwijze.

Mede-werkers zullen aan-werkers worden en dit resulteert in een domino effect aan positieve en dienende ontwikkelingen. Hierdoor vergroot je de toekomstbestendigheid van je bedrijf en ben je bestand tegen negatieve ontwikkelingen in de toekomst. Kortom: futureproof.

Heb je hier hulp bij nodig?

Hartstikke logisch! We helpen je graag.
Vul de gratis Quinter Impact Scan en ontvang binnen 15 minuten onze eerste adviezen en inzicht in hoe ‘futureproof’ jouw bedrijf is.

Leontien Harsma | Partner Quinter

Leontien was jarenlang senior manager bij Riksja Travel en is nu een van de partners van Quinter.