Winkelmand

Nieuws

Betekenisvol ondernemen ‘starts with why’

By juni 17, 2021No Comments

Nieuws

Impact, Leiderschap, Purpose

17 juni 2021

Betekenisvol ondernemen ‘starts with why’

Thom Schouten | Partner Quinter

Purpose gedreven leiderschap

Artsen hebben ontdekt dat mensen met een purpose in hun leven minder vatbaar zijn voor ziekten. Purpose wordt steeds vaker aangemerkt als de sleutel tot het navigeren door de VOCA (volatiel, onzeker, complex en ambigu) wereld waarmee we vandaag worden geconfronteerd, waar de strategie voortdurend verandert en maar weinig beslissingen duidelijk goed of fout zijn.

Ondanks dit groeiende besef van het belang van purpose blijft er echter een grote uitdaging. Minder dan 20% van de leiders hebben een sterk gevoel van hun eigen individuele purpose. Nog minder leiders kunnen hun purpose in een concreet statement verwoorden. Soms kunnen ze de purpose van hun organisatie wel duidelijk verwoorden. Maar wanneer hen wordt gevraagd om hun eigen purpose te beschrijven , vallen ze meestal terug op iets algemeens als: “Help anderen uit te blinken.” “Zorg voor succes.” “Zet mijn mensen in hun kracht.” Net zo problematisch: bijna geen van hen heeft een duidelijk plan om deze purpose in actie om te zetten. Als gevolg hiervan beperken ze hun ambities en slagen ze er vaak niet in om hun meest ambitieuze professionele en persoonlijke purpose te bereiken.

Leidinggevenden vertellen dat purpose gedrevenheid de sleutel is om hun groei te versnellen en hun impact te vergroten, zowel in hun professionele als persoonlijke leven. Het proces van het formuleren van je purpose en het vinden van de moed om die na te leven is de allerbelangrijkste ontwikkelingstaak die je als leider kunt ondernemen.

Wat is purpose gedreven leiderschap?

De meesten van ons gaan naar ons graf met onze muziek nog in ons, onafgespeeld . —Oliver Wendell Holmes

Jouw purpose gedreven leiderschap, is leiderschap vanuit wie jij in de kern bent en wat jou daarbij ‘deep-down’ drijft. Of je nu een ondernemer bent bij een start-up of de CEO van een groot bedrijf, een vertegenwoordiger of een softwareontwikkelaar, je purpose is je unieke merk, de magie die je drijft en leidt uiteindelijk tot jouw unieke bijdrage aan de wereld waarin we leven. Het is niet zozeer wat je doet, het is hoe je je werk doet en waarom – de sterke punten en passies die je aan tafel brengt, waar je je ook begeeft. Hoewel je je purpose op verschillende manieren en in verschillende contexten kunt uitdrukken, is het wat iedereen die dicht bij je staat als uniek in jou herkent en het meest zou missen als je er niet meer zou zijn.

In de kern komt je purpose gedreven leiderschap voort uit je identiteit, de essentie van wie je bent. Purpose is geen opsomming van de opleiding, ervaring en vaardigheden die je in je leven hebt opgedaan. Purpose is zeker niet een met jargon gevulde verzamelnaam (“Stel mijn team in staat uitzonderlijke bedrijfsresultaten te behalen en tegelijkertijd onze klanten tevreden te stellen”). Het is specifiek en persoonlijk, het dient te resoneren met jou en jou alleen. Het hoeft niet ambitieus of op oorzaken gebaseerd te zijn (“Red de walvissen” of “Voed de hongerige”). En het is niet wat je denkt dat het zou moeten zijn. Uiteindelijk is het wie je op het diepste niveau bent en wat jou op het diepste niveau drijft.

Hoe ontdek je purpose gedreven leiderschap?

Het vinden van je purpose en het daaruit volgende leiderschap is niet iets dat je even doet. Als dat zo was, zouden we allemaal precies weten waarom we hier zijn en die purpose en het daaruit voortkomende leiderschap elke minuut van elke dag naleven. We worden voortdurend gebombardeerd met krachtige invloeden (van ouders, bazen, managementgoeroes, adverteerders, beroemdheden) over wat we zouden moeten zijn (slimmer, sterker, rijker) en over hoe we moeten leiden (anderen machtigen, van achteren leiden, authentiek zijn, macht verdelen). Het kan inderdaad hard werken zijn om erachter te komen wie je bent in deze wereld, laat staan ​​’niemand anders te zijn dan jezelf’. Maar als je uiteindelijk een duidelijk beeld hebt van wie je bent, dan zal je merken dat veel van het andere als vanzelf gaat.

Het is dus van grote betekenis om jouw purpose als leider te verduidelijken, maar het schrijven van een soort verklaring is niet voldoende. Je moet je ook de impact voorstellen die je op de wereld zult hebben als gevolg van het naleven van jouw purpose. Jouw acties – niet jouw woorden – zijn wat er uiteindelijk echt toe doet. Natuurlijk is het voor ieder van ons vrijwel onmogelijk om 100% van de tijd volledig naar onze purpose te leven. Maar met de juiste intentie en het inzetten van de juiste middelen kunnen we vaker, bewuster en met ons hele hart ons leven en werk vormgeven.

Zelf aan de slag!

Bij Quinter geloven we erin dat de reis naar betekenisvol ondernemen begint met het ontdekken (niet het bedenken) van de purpose. De purpose van het bedrijf én van de mensen die er werken. Stap voor stap en door aansluiting te vinden op datgeen wat speelt, gebeurt, gedaan en gevoeld wordt binnen de organisatie.

Hierop gebaseerd ontwierpen we unieke trajecten om de purpose te ont-wikkelen én een leiderschap te ontwikkelen wat dienend is.

Nieuwsgierig? Neem contact met ons op; 030 – 78 56 873 of mail naar info@quinter.nl

Begin anders eens met het invullen van onze gratis Impact Scan om een vertrekpunt te hebben en te achterhalen waar jouw potentieel ligt op de reis richting betekenisvol ondernemen.

 

 

Thom Schouten | Partner Quinter

Het inspireren, het verbinden, het zorgen van betrokkenheid en het creëren van welzijn van mensen en daarmee ook de organisatie is wat mij drijft binnen Quinter, iedere dag opnieuw.