Winkelmand

Blog

Hoe (jong) talent je organisatie toekomstbestendig maakt

By juli 8, 2021augustus 2nd, 2021No Comments

Blog

Cultuur, Leiderschap

8 juli 2021

Hoe (jong) talent je organisatie toekomstbestendig maakt

Leontien Harsma

Waar vroeger vooral salaris een belangrijke reden was om wel of niet voor een bepaalde baan te kiezen, zijn er nu meerdere facetten die meespelen in het zoeken naar een nieuwe baan. Vooral onder jongeren (generatie Z, geboren tussen 1996 en 2015 en de Millenials, geboren tussen 1980 en 1995 ) is er een verschuiving te zien ten opzichte van de generaties voor hen.

Diverse partijen zoals YoungCapital, Motivaction en Great Place to Work doen regelmatig onderzoek onder werkzoekenden én werkgevers. Hieruit blijkt dat naast salaris ook ‘van betekenis zijn’ en ‘aandacht voor persoonlijke groei en ontwikkeling’ aspecten zijn welke zwaar meewegen.

 

Van betekenis zijn: voor elk bedrijf weggelegd?

Jongeren (20-27 jaar) willen vooral werken voor een merk of product waar ze achter staan. Ze willen iets goeds doen voor de wereld door te werken bij een bedrijf dat goed bekendstaat, met een duidelijke visie en strategie. In mijn ogen is dit van ‘betekenis zijn’ niet alleen weggelegd voor zorginstanties en goede doelen. In principe lost elk bedrijf een probleem op of voorziet in een bepaalde behoefte. Het is een kwestie van het duidelijk kenbaar maken van deze gevoelde purpose én het leiderschap en de bedrijfscultuur hier ook dienend aan maken. Pas dan wordt het echt en gaat het leven. Zo ontstaat er betrokkenheid en worden werknemers en klanten je ambassadeurs.

In de 13 jaar dat ik werkzaam was bij Riksja Travel, een reisorganisatie die met het verkopen van reizen de wereld een stukje positiever maakt, veranderde er iets in de sollicitatiegesprekken. Waar voorheen de focus lag op de inhoud van de functie en de arbeidsvoorwaarden, ging het steeds vaker over duurzaamheid, samenwerking met lokale partners en hulpprojecten. Dit werd, naast hun passie voor reizen uiteraard, één van de belangrijkste redenen waarom mensen bij ons wilden werken.

Voor het merendeel van de ‘millenials en generatie Z’ is werken voor een bedrijf wat maatschappelijk verantwoord onderneemt een must. Vooral bij kleine (20-50 werknemers) tot middelgrote (50-250 werknemers) bedrijven maakt de wijze waarop er een bijdrage geleverd wordt aan de maatschappij het bedrijf tot een ‘great place to work’.

 

Een uitnodigende en passende bedrijfscultuur creëren

Naast van betekenis zijn, is de aandacht voor persoonlijke groei en ontwikkeling een belangrijk selectie criteria in de zoektocht naar de perfecte werkgever. In mijn ogen hangt dit nauw samen met het type leiderschap en de bedrijfscultuur. Een omgeving waarin weinig vertrouwen en ruimte gegeven wordt en waar de directie niet transparant is en geen oog (en oor) heeft voor ‘de werkvloer’, is geen basis voor het optimaal benutten van het potentieel van de mensen. In tegendeel; zij worden klein gehouden, men is bang om fouten te maken (waarvan je kunt leren) en creatieve ideeën en initiatieven worden met de grond gelijk gemaakt. Er heerst een cultuur van angst, wantrouwen en orders opvolgen. Ook niet bepaald een lekker visitekaartje als je rekent op het ambassadeurschap van je medewerkers.

 

Klaar voor de toekomst?

Je als organisatie klaar maken voor de toekomst is dus inherent aan focus hebben op de ontwikkeling van het leiderschap, het creëren van een passende bedrijfscultuur en de purpose van je bedrijf ontdekken en ernaar handelen.

Aandacht hebben voor purpose, leiderschap en cultuur zorgt er als het ware voor dat jouw organisatie als een magneet werkt voor talent. Werknemers zullen je visitekaartje zijn en als ambassadeurs vertellen over hun werkgever. Zij zullen langer bij je blijven werken want ze dragen het bedrijf een warm hart toe én kunnen zich blijven ontwikkelen.

 

Ben jij al klaar voor de toekomst? Je hebt al die jaren je bedrijf niet opgebouwd tot wat het nu is om het vervolgens weer in elkaar te laten zakken.

Grip krijgen op de situatie en inzicht vergaren in jouw groeipotentieel? Zet een eerste stap en doe onze Quinter Impact Scan. Je ontvangt direct advies op maat van ons in je mailbox.

Leontien Harsma

Leontien was jarenlang senior manager bij Riksja Travel en is nu een van de partners van Quinter.