Winkelmand

Blog

5 redenen voor betekenisvol ondernemen

By augustus 9, 2021No Comments

Blog

Cultuur, Duurzaamheid, Impact, Leiderschap, Purpose

9 augustus 2021

5 redenen voor betekenisvol ondernemen

Leontien Harsma | Partner Quinter

Vanuit diepere betekenis ondernemen, betekent dat je bedrijf ergens voor staat. Vaak is deze diepere betekenis hét aspect waaruit de oprichter het bedrijf ooit startte. Door snelle groei, overnames of een ‘bumpy road’ wordt deze betekenis vaak ondergesneeuwd. Bevlogenheid, vertrouwen en creativiteit maken plaats voor processen, KPI’s, regels en jaarverslagen.

Betekenisvol ondernemen draait niet alleen om duurzaamheid. Het is een breed begrip waarbij het gaat over de waarde die je toevoegt aan de maatschappij en hoe je middelen, mensen en milieu inzet. Geen quick fix maar een bewuste mindset die je terug ziet in de gehele business case, in alle processen binnen een bedrijf. Het heeft te maken met samenwerkingen, uitingen, diensten en producten. En ook met investeringen en de manier waarop je medewerkers behandelt en beloont.

Waarom zou ik?” hoor ik je denken. Ik geef je 5 redenen.

  1. Het zorgt voor toekomstbestendigheid

Dat de consument (gelukkig) steeds kritischer wordt, is geen verrassing. Dit sijpelt door in de gehele keten. Niemand ontspringt de dans en dat is maar goed ook. Betekenisvol ondernemen wordt ook wel ‘het nieuwe ondernemen’ genoemd. Niet voor niets zien we vele start-ups ontstaan die de wereld willen verbeteren met hun product of dienst. Oud maakt plaats voor nieuw. Of, in onze ogen, oud wordt nieuw!

Geen snelle omslag maar een nauwkeurig, passend en gedegen proces waarin de ware aard van het bedrijf de koers bepaalt. Stap voor stap werken aan de toekomstbestendigheid van je bedrijf. Door een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij zal je als bedrijf relevant blijven. Wanneer je relevant blijft, ben je per definitie toekomstbestendig.

  1. Het behoudt talent en trekt nieuw talent aan

Betekenisvol ondernemen gaat ook over effectief leiderschap, collectieve ambitie en waarde creatie voor meer belanghebbenden dan alleen klanten en aandeelhouders. Bij een betekenisvolle organisatie werken mensen die zich betrokken voelen en gedreven worden vanuit hun persoonlijke purpose. Zij voelen dat ze het verschil maken en zijn hier trots op. Het leiderschap is dienend aan de doelen en de mensen. Er heerst een cultuur van vertrouwen en (gedeelde) verantwoordelijkheid. Mensen worden gestimuleerd om te ontwikkelen.

Bij betekenisvolle organisaties zijn medewerkers als het ware de ambassadeurs. Ze vertellen met trots over het product, het bedrijf, het hogere doel én hoe het is om er te werken. Een beter visitekaartje op de arbeidsmarkt kun je eigenlijk niet hebben. Tel dit op bij de ontwikkeling waarbij ‘van betekenis zijn’ steeds belangrijk wordt in het zoeken naar een nieuwe baan en tel uit je winst.

In menig LinkedIn workshop over naamsbekendheid vergroten, adviseert men personeel de bijdrages te laten delen. Als je het mij vraagt, doen mensen dit alleen vrijwillig als ze het ook echt willen. Wanneer willen ze dit? Precies, wanneer men intrinsiek gemotiveerd en dus betrokken en trots is.

  1. Het market-getting wordt makkelijker

Er wordt intern gevoeld dat het niet draait om winstmaximalisatie en aandeelhouders te vriend houden. Men voelt in alles dat het bedrijf niet profit driven is maar purpose driven. Medewerkers kunnen zich hiermee identificeren. Vanuit deze betrokkenheid ontstaan initiatieven. Ideeën die het bedrijf laten bloeien. De purpose bepaalt de koers. Het geeft duidelijkheid en inhoud. Het draait niet om trucjes en het verleiden van de klant. Het draait om het uitdragen van een betekenisvol verhaal, transparantie, gevoel en de menselijke kant. Dit resoneert bij de eindgebruiker en zal blijven hangen. Voedingsbodem voor een lange termijn relatie in plaats van een eenmalige transactie.

  1. Het zorgt voor nieuwe kansen

Het hogere doel, oftewel de purpose, van de organisatie helder krijgen, zorgt voor standvastigheid en zekerheid. Men is minder geneigd te kijken naar en te handelen op basis van de concurrentie. Immers heeft elk bedrijf haar eigen unieke purpose en daarmee verhaal, producten en diensten. De oogkleppen kunnen als het ware af. Hierdoor ontstaat een breder vizier en ziet men nieuwe kansen. Kansen die ontstaan door de krachten te bundelen met anderen. Binnen of buiten de branche, binnen of buiten de keten. Niet alleen positief voor het bedrijf zelf, maar ook een krachtiger antwoord op de maatschappelijke uitdagingen waar we voor staan.

  1. Het geeft voldoening

Steeds meer ondernemers voelen dat er meer is dan alleen maar omzet draaien en winst maken. En laten we wel wezen, dit is en blijft belangrijk. Het zorgt voor de uitbetaling van salarissen (en dus zekerheid bij talloze gezinnen), het maakt investering en innovatie mogelijk, dekt de kosten en zorgt voor vet op de botten bij tegenslagen. Om dat knagende gevoel van ‘ik wil iets terug doen voor mijn omgeving’ te stillen, gaat men de lokale sportvereniging financieel steunen of men start een stichting. Hartstikke mooi en nobel natuurlijk, maar hoe mooi zou het zijn wanneer de impact grootser is? Wanneer je dit kunt vervlechten met datgeen waar je al die jaren hard aan gewerkt hebt? Op een positieve manier bijdragen aan de wereld om je heen laten versmelten met je huidige bedrijf. Dit zorgt voor toekomstbestendigheid én voldoening. 1 + 1 = 3!

“Hoe begin ik?” hoor ik je denken…

Nieuwsgierig naar hoe jij met jouw bedrijf een eerste stap kunt zetten? Doe onze gratis Quinter Impact Scan of neem contact met ons op.

Leontien Harsma | Partner Quinter

Leontien was jarenlang senior manager bij Riksja Travel en is nu een van de partners van Quinter.