Winkelmand

Blog

Wat hebben werkgeluk en toekomstbestendigheid gemeen?

By september 30, 2021No Comments

Blog

Impact, Leiderschap

30 september 2021

Wat hebben werkgeluk en toekomstbestendigheid gemeen?

Leontien Harsma | Partner Quinter

Om direct een grote misvatting uit de wereld te halen: werkgeluk betekent niet dat iedereen dag in dag uit lachend zijn werk moet doen.

Werkgeluk gaat over ‘van betekenis zijn op je werk’: voelen dat je bijdraagt aan een hoger doel. Het gaat over een cultuur waarin je je prettig voelt, dat je je als persoon kunt ontwikkelen en je talenten kunt inzetten. Ervaar je werkgeluk dan voel je je thuis, ben je gelukkig en voel je je dus betrokken bij het bedrijf waar je werkt.

Werkgeluk gaat dus eigenlijk over medewerkersbetrokkenheid. En medewerkersbetrokkenheid zorgt er weer voor dat je als bedrijf beter bestand bent tegen uitdagingen in de toekomst.

Oftewel werkgeluk zorgt voor de toekomstbestendigheid van je bedrijf.

Ook bij Quinter geloven we in werkgeluk, als zijnde onderdeel van onze 4 dimensies (purpose, leiderschap, cultuur, duurzaamheid). Het is bij ons geen doel op zich maar een resultaat. Wanneer je als bedrijf weet wat je purpose is, kunnen mensen daaraan bijdragen. Richt het leiderschap zo in dat het dienend wordt. Creëer een cultuur waarin mensen zich prettig voelen én optimaal kunnen performen.

Hieronder vind je een artikel van P+ over de uitkomsten van het onderzoek wat ScaleUpImpact deed onder ondernemers en HR managers.


Maar liefst 64 procent van de Nederlandse HR-managers vindt dat organisaties meer moeten doen om werkgeluk te vergroten. Dat blijkt uit onderzoek van ScaleUp Impact onder 507 ondernemers en HR-managers, uitgevoerd door Panelwizard. De overgrote meerderheid (83 procent) stelt dat werkgeluk de belangrijkste voorwaarde is voor bedrijfsgroei. Toch is slechts 28 procent van de ondernemers van mening dat organisaties meer moeten doen om het werkgeluk te vergroten.

De tegenstelling tussen HR-managers en ondernemers is aanzienlijk.
Bijna twee derde van de HR-managers stelt dat organisaties meer zouden moeten doen om het werkgeluk te vergroten, tegenover slechts 28 procent van de ondernemers. “Mogelijk denken zij dat ze al voldoende doen of hebben ze minder vertrouwen in de mogelijkheden om het werkgeluk te vergroten”, zegt Pieter van Osch, ondernemerscoach en directeur van Scaleup Impact. “En dat is jammer, want samen met medewerkerstevredenheid is werkgeluk een belangrijke randvoorwaarde om te zorgen dat een bedrijf groeit én bloeit.”

Verder blijkt uit het onderzoek dat bijna de helft van de ondervraagden het moeilijk vindt om intrinsiek gemotiveerde medewerkers te vinden (48 procent). Dit lijkt een heikel punt, want maar liefst 71 procent van de ondervraagden is ervan overtuigd dat medewerkers zonder intrinsieke motivatie de organisatie meer kosten dan ze opleveren.

Mensen maken het verschil
“Mensen maken het verschil. Het begint allemaal met het individu dat bijdraagt aan de organisatie. Als dat goed voor elkaar is, zijn mensen het grootste kapitaal van een bedrijf”, aldus Van Osch. “Maar het tegenover gestelde is ook waar: op het moment dat medewerkers geen intrinsieke motivatie hebben, worden ze juist de grootste kostenpost.”

Negativiteit remt je bedrijf

Ruim een-derde van de ondervraagden vindt dat medewerkers die weinig energie uitstralen meer kansen krijgen dan ze verdienen. En ruim 90 procent van de respondenten is van mening dat negatieve energie van medewerkers invloed op anderen kan hebben. Van Osch: “Dit zien wij in de praktijk inderdaad gebeuren; het is bepalend voor de mate van succes van bedrijven. Het is belangrijk dat je mensen met dezelfde, positieve mind-set in je bedrijf hebt. Negativiteit remt je bedrijf, zowel bij het groeien als het bloeien.”

Ook aan de slag met de toekomstbestendigheid van je bedrijf?

Zet vandaag nog de eerste stap met het in het invullen van de gratis Quinter Impact Scan. Wanneer meer (niet MT) collega’s de scan invullen, komen we graag bij je langs om de uitkomsten te delen. Ervaar jij zaken precies hetzelfde als op de werkvloer, of schuilt hier het potentieel om op korte termijn stappen met je bedrijf te zetten richting een toekomstbestendiger bedrijf?

Leontien Harsma | Partner Quinter

Leontien was jarenlang senior manager bij Riksja Travel en is nu een van de partners van Quinter.