Winkelwagen

Blog

Waarom is die purpose zo belangrijk?

By maart 10, 2022april 4th, 2022No Comments

Blog

Impact, Leiderschap, Purpose

10 maart 2022

Waarom is die purpose zo belangrijk?

Mark Braber | Founder Quinter

Hoe vind je je purpose en waarom dat zo belangrijk is.

Een verhaal uit het veld.

En 5 voorbeelden van wanneer het niet werkt. (en onderaan vind je 3 tips)

Deze week werd ik door een bestaande klant gevraagd hoe een purpose finding traject voor zijn organisatie eruit zou kunnen zien, een vraag waarvan ik echt aanga.

Deze klant komt uit een turbulente fase vanwege het feit dat een van de oprichters vorig jaar de organisatie verlaten heeft.

Daar waar het bestaande managementteam prima de dagdagelijkse praktijk kan runnen is het moeilijker gebleken om eens goed over de schutting te kijken, zeker in de turbulente wereld van nu.

De verleiding is groot om je te laten leiden door de hectiek van vandaag, daar kun je heel druk mee zijn. Sterker nog deze hectiek vraagt ook om opgelost te worden, dus schouders eronder en ervoor gaan.

De vraag is alleen of dit je gaat brengen waar je uiteindelijk wilt zijn. Want als het blijft bij het blussen van de brandjes van vandaag en morgen dan zal dat waarschijnlijk ook je realiteit blijven voor de toekomst.

Het  oplossen van de vraagstukken van vandaag is een noodzaak, zeker. Maar als je wilt komen waar je wilt zijn dien je toch ook nog iets anders te doen, namelijk op zoek gaan naar het daadwerkelijke bestaansrecht van je onderneming, het creëren van een heldere visie voor de toekomst en het formuleren van een duidelijk pad om daar te komen.

Wij noemen dit de drie-eenheid purpose, visie en missie:

De purpose = waarom we bestaan, het hogere doel, de why
De visie = waar we voor gaan, de stip op de horizon
De missie = hoe je daar komt, wat we doen op onze weg ernaartoe

Ezelsbruggetje: Je purpose voel je, je visie zie je en je missie doe je.

Als je deze drie-eenheid eenmaal kent dan heb je een prachtig fundament voor de toekomst.

Uit deze drie-eenheid formuleer je een strategisch plan waarmee je een heldere koers uitzet voor de de langere termijn.

Dit proces lijkt altijd heel logisch en in de basis is dat het ook. Toch gaat het in de praktijk vaak mis. Dat heeft verschillende redenen. Een aantal redenen zet ik hieronder op een rijtje.

  1. De purpose is teveel bedacht.

Je ware purpose is iets wat je deep down dient te voelen in plaats van iets wat je bedenkt. Om te ontdekken wat jouw purpose of de purpose van de organisatie werkelijk is, vraagt daarom om een passende staat van zijn. Een staat van volkomen aanwezigheid en openheid.

 

  1. De purpose van de organisatie wordt niet door iedereen gedragen

De verleiding is groot om een purpose finding traject vorm te geven in een heel klein comité.

Zelfs als je het proces heel zorgvuldig doorloopt loop je de kansdot de rest van de organisatie de purpose niet draagt. Dit plein ervoor om zo’n traject te doorlopen met de hele organisatie of ten minste met een representatieve dwarsdoorsnede waarin alle geledingen zijn vertegenwoordigd.

 

  1. Er ontbreekt een duidelijk toekomstbeeld.

Als je het bestaansrecht van de organisatie hebt ontdekt is het minstens zo belangrijk om met elkaar te bepalen waarnaar je onderweg bent. Waar wil je staan als organisatie over zeg pakweg 10 jaar? Ook hier is het belangrijk dat er collectieve overeenstemming is zodat de visie niet alleen duidelijk en eenduidig is maar ook gedragen wordt.

 

  1. Er is geen duidelijk pad naar het realiseren van die gewenste toekomst.

Als je het bestaansrecht van je organisatie kent en je hebt een heldere visie voor de toekomst dan is het formuleren van een duidelijk pad hoe daar te komen de belangrijkste stap.

Als dit niet gebeurt loop je het risico dat je organisatie gaat zwalken omdat er onduidelijkheid is wat ook zijn negatieve effect heeft op het geloof en vertrouwen van de mensen van de organisatie.

 

  1. Het leiderschap faalt

Zelfs als je de drie-eenheid, purpose, visie en missie finding by the book hebt doorlopen ben je er nog niet. Uiteindelijk is de uitvoering in de dagdagelijkse praktijk de lakmoesproef voor het uiteindelijke resultaat.

Dit vraagt aan de leiders om steeds maar weer stil te staan bij waarom doen we wat we doen, waar zijn we ook alweer naar onderweg en hoe doen we dat dan?

Dit gebeurt vaak onvoldoende waardoor langzaam maar zeker de duidelijke koers vervaagd en naar de achtergrond verdwijnt. De betrokkenheid van de medewerkers kan daardoor ook verminderen waardoor er onbedoeld een negatieve spiraal in gang wordt gezet waar heel moeilijk uit te komen valt.

Uiteraard zijn er nog meer oorzaken te benoemen waardoor een het bovenbeschreven proces niet lukt maar dit zijn wel de meest voorkomende in de praktijk.

 

Herken je één van vijf genoemde valkuilen? Je bent niet de enige! Wil je er iets aan veranderen? We helpen je graag!

Met onze spot-on aanpak komen we snel tot de kern waardoor er snel gebouwd kan worden aan jouw droom. En we geven je alvast 3 tips zodat jij je mentaal kunt voorbereiden.

Zet vandaag de eerste stap door contact met ons op te nemen. Door eerst samen te sparren, komen we erachter of we een match zijn.

Mark Braber | Founder Quinter

Mijn diepgevoelde levensopdracht is mens en organisatie bewust te maken van ieders unieke bijdrage aan een toekomstbestendige wereld.