Winkelmand

Blog

Ondernemer doet belangrijke ontdekking

By augustus 2, 2021No Comments

Blog

Impact, Purpose

2 augustus 2021

Ondernemer doet belangrijke ontdekking

Mark Braber | Founder Quinter

Afgelopen maand sprak ik, Mark Braber, met Ruud. Een succesvolle ondernemer van een IT bedrijf.
Ook Ruud had de Quinter Impact Scan ingevuld voor zijn onderneming en direct passende adviezen gekregen hoe zijn onderneming nog toekomstbestendiger te maken. Die adviezen waren met name gericht op het expliciet maken van de purpose van de onderneming en het expliciet maken van de kernwaarden zodat de bestaande medewerkers maar ook nieuwe medewerkers direct weten waarom de onderneming eigenlijk bestaat en wat de mensen binnen de organisatie verbindt.
Dat was direct in the pocket.
In het gesprek waarin we bespraken hoe deze adviezen in de praktijk te brengen, deelde Ruud met mij dat het toekomstbestendig maken van zijn onderneming zijn volle aandacht heeft.
“Maar in alle eerlijkheid, dat betekenisvol zijn dat boeit me eigenlijk veel minder” zei hij…
Ik vroeg Ruud daarop waarom hij al jaren heel succesvol doet wat hij doet.
Hij antwoordde toen: “bij mij draait alles om de klant. De behoefte van de klant echt kennen, weten wat hij of zij echt belangrijk vindt, de klant van de producten voorzien die ook precies passen, de klant echt op maat leveren dus, daar draait het om. En dan ook nog op een manier die de klant blij maaktEr alles aan doen om die klant blij te maken ook als dat niet tot direct tot een order leidt, dat is wat ik echt belangrijk vind.” 
Prachtig” antwoordde ik toen.
Weet je ook waarom je dit zo ontzettend belangrijk vindt?
Nee eigenlijk niet” zei Ruud toen, “maar ik voel het wel zo en kan het ook echt niet laten.
“Zou het kunnen zijn dat je echt van betekenis wilt zijn voor je klant?” vroeg ik Ruud.
Het bleef even stil in het gesprek.
Zijn ogen werden groot en zijn gezicht toonde een belangrijke ontdekking.
Ja, dit is precies wat mij drijft, echt van betekenis zijn voor mijn klanten, dat is ook het ware succes van mijn onderneming.”
Top Ruud, zullen we dat dan ook maar eens expliciet maken, zodat niet alleen jij weet wat de onderneming drijft maar iedereen in je omgeving?”
Ja, heel graag!
Mooi hoe sommige ondernemers prachtige dingen doen zonder zich daar heel bewust van te zijn. Door die prachtige dingen expliciet te maken kun je er nog meer uithalen en er ook bewuste keuzen in maken. Voor mij een prachtig voorbeeld uit de praktijk waarin toekomstbestendiger worden én echt van betekenis zijn hand in hand gaan.
Dat drijft mij dan weer. Dankbaar werk.

Zelf nieuwsgierig?

Wil je ook weten hoe je jouw onderneming toekomstbestendiger én meer betekenisvol kunt maken, doe dan de gratis Quinter Impact Scan. Binnen 15 minuten heb je onze maatwerkadviezen in je mailbox.

Mark Braber | Founder Quinter

Mijn diepgevoelde levensopdracht is mens en organisatie bewust te maken van ieders unieke bijdrage aan een toekomstbestendige wereld.