Winkelwagen

Blog

Betekenisvol ondernemen door de bril van Quinter

By juni 3, 2021augustus 2nd, 2021No Comments

Blog

Impact, Purpose

3 juni 2021

Betekenisvol ondernemen door de bril van Quinter

Mark Braber | Founder Quinter

Betekenisvol ondernemen én winst maken.
Hoe reis je van óf/óf naar én/én?

Het afgelopen jaar heb ik verschillende ondernemers mogen helpen bij de transitie naar meer betekenisvol ondernemen. Stuk voor stuk mensen met een eigen onderneming die met ziel en zaligheid werken aan hun bedrijf. En vaak met succes, als je succes definieert als het hebben van aantoonbaar bestaansrecht, financieel gezond zijn of in staat zijn om te groeien bijvoorbeeld. In de gesprekken die ik wekelijks voer met ondernemers komt daarbij ook vaak naar voren dat ze toch nog iets missen. Ze willen meer van betekenis zijn voor de wereld waarin we leven. Soms op grote schaal soms veel meer op kleine schaal. Die behoefte wordt dan vervuld door bijvoorbeeld de lokale sportvereniging te sponsoren of door goede doelen te ondersteunen vanuit een daar speciaal voor opgerichte foundation. Een deel van de winst wordt daarvoor gebruikt. En dat werkt vaak heel goed.

Toch is het interessant waarom sommige ondernemers voor deze weg kiezen. Als ik erop doorvraag komt dit eigenlijk altijd voort uit de overtuiging dat betekenisvol ondernemen en winst maken niet hand in hand kunnen gaan. Je richt je dan óf op het maken van winst óf je richt je op het hebben van betekenis. Het mooie is dat er ook een andere weg bestaat, die van én betekenisvol ondernemen én winst maken.

Waarom vind ik het zo belangrijk dat betekenisvol ondernemen de nieuwe standaard wordt?

Ik leg het hieronder graag uit.

De wereld waarin we leven bevindt zich niet in een tijdperk van verandering maar in een verandering van tijdperk. De huidige systemen die ons ooit zo goed hebben geholpen lopen op hun eind en vragen om een krachtige aanpassing aan de nieuwe realiteit. Denk aan de manier waarop we als bedrijven zijn georganiseerd, denk aan hoe we omgaan met schaarse hulpbronnen of hoe we omgaan met plotselinge veranderingen die zich voordoen in de wereld waarin we leven. Dat vraagt om snelle en krachtige interventies, innovaties, een groot aanpassingsvermogen, maar bovenal om het bewustzijn dat we in één groot systeem acteren waarin alles met elkaar verbonden is. En als er een onderdeel is in de maatschappij dat uitblinkt in de mogelijkheid tot innovatie en krachtige manifestatie dan zijn dat ondernemers met hun onderneming. Ik geloof dat de wereld de ondernemers nodig heeft om werkelijk toekomstbestendig te worden en te blijven.

Een mooi voorbeeld hiervan is dat NASA het bedrijf SpaceX van Elon Musk heeft gevraagd voor de bouw van een ruimtevaartuig dat voor het eerst sinds de jaren zeventig astronauten naar de maan zal brengen. Het feit dat NASA een commerciële onderneming dit vraagt zou in de jaren 60 van de vorige eeuw ondenkbaar zijn geweest.

Betekenisvol ondernemen kan ook op kleinere schaal uiteraard. Maar wel vanuit hetzelfde idee, een positieve bijdrage leveren aan de wereld waarin we met z’n allen leven.

Hieronder deel ik hoe we dat binnen Quinter doen:

Stap 1. Ontdekken van purpose

Allereerst gaan we samen met de klant op zoek naar het bestaansrecht van de onderneming, de why of zoals wij dat noemen de purpose van de onderneming.

Deze zoektocht legt de genen van de organisatie bloot en maakt helder wat het werkelijke bestaansrecht van de onderneming is en wat deep down de mensen in collectiviteit drijft. Dit is overigens niet iets wat je bedenkt maar veel meer voelt.

Stap 2. Ontwikkelen van leiderschap

We ontwikkelen samen met de klant het leiderschap van de organisatie dat past bij wie de mensen van de organisatie zijn.

Want leiderschap gaat in essentie over het met elkaar vormgeven van de toekomst.

Wij geloven daarbij in authentiek zijn.

Ontwikkelen is daarbij een proces van afwikkelen wat ooit te ingewikkeld is gemaakt en helpt de mensen van de organisatie te bewegen vanuit hun eigen kern.

Zo zorgen we ervoor dat mensen zichzelf echt goed kennen, wat hun natuur is, wat hen drijft en waar ze heel erg goed in zijn.

Maar we zijn ook eerlijk en schromen niet om te delen waar mensen beter vanaf kunnen blijven…

Stap 3. Ontwikkelen van cultuur

Wil je echt blijvend in staat zijn krachtig met elkaar op te trekken wees dan klip en klaar over de kernwaarden van de organisatie. Wat delen jullie met elkaar als gemeenschappelijke waarden en welke gedrag komt daar natuurlijk uit voort en welk gedrag juist helemaal niet.

Bij cultuurveranderingstrajecten is het belangrijk dat de gewenste cultuur door de mensen wordt gezien en ervaren in plaats wordt verteld.

Stap 4. Zorg voor een duurzaam karakter

Dit is misschien wel de meest fundamentele stap richting betekenisvol ondernemen.

Welk maatschappelijk probleem wil je helpen oplossen als organisatie?

En hoe zorg je ervoor dat die keuzen ook echt bij de grootste kernkwaliteit van je organisatie past?

En doe je dat helemaal zelfstandig of als keten met je ketenpartners?

En hoe zorg je ervoor dat je op zo’n manier produceert dat je dat doet zonder negatieve footprint of liever nog met een positieve footprint?

Of hoe zorg je voor duurzame inzetbaarheid van je mensen?

Een heel scala van onderwerpen dat maatwerk vereist en dus per klant anders is.

Dat maakt het mogen begeleiden hierbij ook zo inspirerend en leerzaam.

Een paar laatste tips:

  1. De weg naar meer betekenisvol ondernemen is een proces, geen project. Je bent hier dus continu mee bezig en het is niet iets dat je even doet en dan weer loslaat.
  2. Denk en handel vanuit én/én in plaats van óf/óf: betekenisvol ondernemen én winst maken. Dat maakt een wereld van verschil.
  3. Begin klein en neem de tijd voor draagvlak en zorgvuldige implementatie, dat maximaliseert je impact.

Wil je als ondernemer direct concrete handreikingen hoe jijzelf meer betekenisvol kunt ondernemen doe dan onze gratis Quinter Impact Scan. Binnen een kwartier heb je een waardevolle two-pager in je mailbox.

Veel betekenis toegewenst!

Mark Braber | Founder Quinter

Mijn diepgevoelde levensopdracht is mens en organisatie bewust te maken van ieders unieke bijdrage aan een toekomstbestendige wereld.